3 områder hvor du kan optimere din virksomhed med digitalisering

Gennem årene har vi stiftet kendskab med mange brancher og virksomheder. Fælles for dem alle er, at vi endnu ikke har mødt en virksomhed, hvor én eller flere processer ikke kunne digitaliseres. Og som resultat at dette, give store økonomiske besparelser for virksomheden.

Selvom det meste i princippet kan digitaliseres i en virksomhed, betyder det ikke, at det er en fordel at gøre det. Det er vigtigt at have sat sig nogle klare mål, før man kaster sig ud i digitaliseringens jungle. Ellers ender det potentielt blot med at blive en dyr fornøjelse, der ikke tilfører nogen målbar værdi til virksomheden.

Vi er dog igen og igen stødt på 3 områder, som med fordel kan digitaliseres i rigtigt mange virksomheder:

Fakturering og bogholderi

Har du mange kunder, fører der typisk også en kompliceret faktureringsproces med. Dette er jo glædeligt for omsætningen, men det er også et område hvor der typisk kan opstå fejl. Det er typisk fordi din bogholderen skal indsamle data fra mange systemer, før der kan sendes en faktura til kunden. Det kan være svært for andre end dem, der sidder med faktureringen at identificere disse problemer og spørger du dem vil du typisk få svaret at “Det går fint. Der er ingen problemer!”. Dette er fordi at dine dygtige medarbejdere har gjort det så mange gange, at processerne sidder på rygraden. Af den grund kan det være svært at finde hullerne i osten.

Derfor skal du kigge på den samlede tid, der bliver brugt på fakturering hver måned. Vi har samarbejdet med virksomheder, hvor medarbejdere har brugt dage eller uger (!) på de manuelle faktureringsprocesser. Er dette også tilfældet i din virksomhed, bør du stille dig selv spørgsmålet, om ikke dette kan gøres smartere digitalt. En faktureringsproces bør ikke tage mere end et par klik med musen, når det er digitaliseret. Der kan derfor være utroligt mange penge at spare på dette område, samtidigt med at du oplever færre fejl og mindre sårbarhed ved udskiftning af nøglemedarbejdere.

Indtastning af samme data i flere systemer

Et område hvor de fleste virksomheder kan optimeres er på selve data delen. Kender du for eksempel det, når du skal oprette en ny kunde, så skal du lige huske at indtaste den samme data i flere systemer. Dette betyder, at hvis kunden skifter oplysninger (og det gør de), så glemmer du måske at rette disse oplysninger i samtlige systemer, og dette betyder dermed, at datoen bliver ubrugelig. I den perfekte verden bør du ikke indtaste den samme data mere end én gang – Gør du dét, så står du med et område, hvor der potentielt kan opnås store fordele ved digitalisering.

Områder med mange manuelle fejl

Har du områder i din virksomhed, hvor der igen og igen opstår fejl? Er kunderne utilfredse med bestemte dele af processen? Vi oplever, at kunderne kan hjælpe dig med at være et forstørrelsesglas, der med kirurgisk præcision kan vise dig, hvor du bør optimere din virksomhed. Har du områder, hvor du ved, at du har udfordringer, kan der i mange tilfælde kigges på processerne og en del af dem kan typisk digitaliseres til fordel for din virksomhed og dine kunder.

Kunsten er dog her at finde ud af præcist hvad og hvordan digitaliseringen skal foregå. Dette forventer vi absolut ikke at virksomhedsejere selv skal have det fulde overblik over.

Kan du genkende et eller flere områder – Hvad så nu?

Når du har identificeret et eller flere overordnede områder, der potentielt kan digitaliseres, begår mange den fejl at begynde med at udarbejde en udførlig kravspecifikation af præcist, hvad og hvordan der skal udvikles. Vi mener, at dette er den væsentligste årsag til at IT-projekter kuldsejler.

Vores erfaring viser, at den sikreste og bedste måde at gribe digitaliseringen an på, er ved så tidligt som muligt i forløbet at involvere den potentielle IT-leverandør, der kan rådgive og sparre omkring projektet.

Du behøver ikke have svarene på alle spørgsmålene, før du kontakter sådan nogle som os! Du skal blot identificere, hvor problemerne ligger, og så skal vi med vores erfaring og forretningsforståelse nok hjælpe dig med at finde ud af hvordan det kan løses bedst muligt. Vi har trods alt et stort bagkatalog af digitaliseringsopgaver vi kan trække på.

Eksempler på opgaver vi har løst for andre kunder

Digital kundeportal til Københavns Kommune

Digital kundeportal til Københavns Kommune

Løsning til håndtering af forurenet jord til deponering for KMC Nordhavn.

I forbindelse med opgradering af IT-systemer, ønskede kunden en stabil og fremtidssikret løsning.

Løsningen består af en single page web-applikation (SPA) i React, samt backend i .NET, med integrationer til interne systemer.

Fuld digital transformation af JD Logistik A/S

Fuld digital transformation af JD Logistik A/S

JD Logistik A/S løser alle praktiske opgaver omkring flytning og opbevaring af indbo og inventar, for private og offentlige kunder.

Siden 2017 har vi i Nordicode digitaliseret processer i alle dele af virksomheden, hvilket har betydet markante besparelser i personale og turbo på væksten.

Udvikling og drift af backend til ny app til Teaterbilletter.dk

Udvikling og drift af backend til ny app til Teaterbilletter.dk

Udvikling og drift af API, der servicerer apps til iOS og Android med data.

Bagvedliggende integrationer til billetoperatører og Tereba - En samlet informationsdatabase med oplysninger om teater- og scenekundtproduktioner i Danmark

Kontakt os i dag

Har du et projekt eller samarbejde, du gerne vil vende med os, eller er du nysgerrig på, at høre mere om hvordan vi kan hjælpe jer, ser vi frem til at høre fra dig. Book et uforpligtende møde med os allerede i dag.

Kontakt Nordicode

Kort om os

Vi er en IT virksomhed, der typisk træder til ved specialiserede og krævende opgaver, som kan være svære at finde kompetencerne til.

Vi har mange års erfaring med at digitalisere og automatisere processer og kan udvikle, drifte og optimere alt digitalt.

Gennem årene har vi hjulpet mange forskellige virksomheder i forskellige brancher, og vi kan også hjælpe din.

Nordicode ApS

Studiestræde 7A, stuen

1455 København K

CVR: 39030845

(+45) 33 60 27 17

[email protected]